Tampilkan postingan dengan label takdir. Tampilkan semua postingan
Tampilkan postingan dengan label takdir. Tampilkan semua postingan

Senin, 07 Januari 2013

Alhamdulillah,,, gratis!!

salam'alaikum wr wb
semoga kesyukuran senantiasa meniti dari bibir...

Several day ago, di petang Jum'at yang berkah, sehabisnya aq pulang dr kajian, setelah bertandang di kamar teman lantai bawah, kemudian naek ke atas berganti pakaian (hadeeehh, panjang betollll), tiba2 datanglah sebuah panggilan dr lantai bawah. fuihh... 'k Fit,,, ada bingkisan tuh....., cepetan.!'. 'iya, bentar', sahutku...
Cepat2 pasang jilbab yg tersangkut, untung tak nyangkut. Sambil q turun, sambillah otak ku ni bukan maen lancar mikir bingkisan apakah gerangan. cewaahhhh. Aku memang sedang menunggu 2 bingkisan yg dah ntah brp lama tak sampai2 juge. Lanjut. 'Leni Fitria?', tanya si abg tukang bakso. eh, bukan, si abang yg ngantar bingkisan tulah. 'iya bg', kataku. Sambil q ttd, abg tu cakap, 'di sini bukan kelurahan "ini" dek, harusnya "ini". td sebenarnya ragu, tp dicoba ajlh ke sini'. 'oh, iya y bg?, wahh,, dah salah beberapa ni'.
Setelah ucpn terima kasih q ucapkan, abg tu berlalu pergi, meninggalkan jejaknya yg hilang bersama angin. wuekk, ape bende ni ntah. pokoknye gitulah. Sambil excited nak bukak bingkisan, sambil tu juge otak q lancar berfikir, 'mungkin gara2 ade kesalahan di almt yg q tulis tulah penyebab bingkisan yg 2 bijik lg tu tak sampai2'. nasebbbb, semoga Allah gerakkan hati si agen tu tuk nelpon nomor aq. amin... hikhik

Ya Allah, panjangnye mukadimah aq. Dah, tengoklah bende dalam bingkisan tu,,,,,,,,

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Eh, ape bende yg tertulis tu?
oh! thats my name. Yeay!! menang GA
Dari siape e??????
*
*
*
*
*
*
*
*
nampak?

thanks a lot Raisy Tasthy
Well, tulah dia. Sebuah craft bag dr Raisy Tasthy. Thanks a lot with a bunch of love. hehehe
Teman2 pada excited jugak. 'kak Fit, cantek tas tu,,,,, nak pinjam', atau 'baru beli kak? cantek', atau 'kak, handmade tu? beli di mn? aq mauuuu'......
Alhamdulillah, Allah memang Maha Tahu, memberi yg qt butuhkan. Tas ni hadir di sa'at tas q yg 1 lg dah nak putus betol. huhuh, sedih...  )':
Terima Kasih duhai Allah.....

And thanks sudi bace......
^ ^

Minggu, 09 Desember 2012

Rezeki itu, dari Allah

Salam'alaikum wr wb
semoga limpahan rahmatNya senantiasa menaungi kita dalam aktivitas.

Bismillah,,,

Well, dah bace judul tu kan? Ha, tulah yang dahku nak cerita. 

Yelah, manusie ni memang perisau betol, tau kan? Belom ape2 lagi dah worry tak tentu pasal. apelagi bab2 rezeki ni. Okech lah, maybe its not you, but its happen to me. Maklum, mahasiswa, tak ade kerja pulak tu. masih lagi mengharapkan beasiswa dari orang tua. (Maafkan aq bapak dan mak).

Lanjut....
Jadi, selalunye kalau dompet dah kering, tinggal bunyi kelenting2 (agak2 mcm gitulah bunyi duet receh e... ^^ lebih kurang, ahak), tidur tak lena, mandi tak basah (aih, dah macam org jatuh cinta tak nampak batang hidung pujaan hati 1 hari. eh, mcm dah pernah jatuh cinta pulak), fikiran pun dah kusut memikirkan 'besok nak makan ape e?' 'besok nak kampus macam mn e? jalan kaki jauh pulak'. Haa. dah galau selangit....

Padahal ni e, Allah dah jamin rezeki hamba2nye. Apelagi yang bertaqwa. 
Tau ayat seribu dinar? Time kecik2 lagi dah hapal ayat tu, dah Tsanawiyah br tau arti nye, yang MasyaAllah. 

".......Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya........" (Ath-Thalaq: 2-3)

Itu janji Allah, yang sekali2 takkan diingkarinya.
Nak lagi??? ha, tengok pulak yang ini.

".........Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab." (Ali-Imran: 37)

Binatang pon, Allah dah jamin rezekinye.

"Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya, dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. Semuanya tertulis dalam Kitab yang nyata (Lauh mahfuzh)." (Huud: 6)

Memang Allah dah jamin rezeki manusia, tinggal macam mn qt menjemputnye, penuhi syaratnye; bertaqwa (definisikan sendiri ye ^ ^).Kalau selalu or pernah dengar ceramah ust.Yusuf Mansur yang termasyhur dg konsep sedekahnye, pasti faham. Sedekah memurahkan rezeki, sebab nti Allah ganti, mungkin tak lewat org yg sama, ade aje jalannya. One more thing, dalam hadits pon Rasulullah saw pernah bersabda yang Silaturrahim tu memurahkan rezeki kan? (aih, dah macam ustadzah e...), jadi time duet dah menipis, nak gesek pun tak ade isi lg, silaturrahimlah banyak2... ckckck. (Tp niat tu harus dibetolkan e....)

Ya Allah, dah panjang crte aq, padahal lom masuk inti lagi. Aq nak crte tntang pengalaman aku lah. Langsung jelah e...
Wktu tu memang duet dah tipis betol, siap pinjam duet orang dah. Nak mintak ke bapak n mak rase tak terkate pulak (ehem). Pon mak dah ckp beberp hr lg baru dikirim (tambah tak tega kan?). So,,, aq just enjoy the life. Life is never flat kan? (iklan numpang). Jadilah pasrah n tetap berdoa, banyak2 buat baek. Dan.......................
treng
treng
treng

sedap kan??? : )

 Free oiiiiii, tak keluo duet sesen pun........ Nak makan dr kocek sendiri? Hampa. haha
Oke, crtanya dahku ditraktir sm adinda q yang birthday. Mantap kan Allah? Dah diaturNye rezeki ni datang pas kocek kegheng...... Alhamdulillah, Allah Maha.... n tengkyu adinda ku....
santap habis, sayang kalau tak abes, jd kawan setan. Apelagi ni free.
Dah panjang betol e,,,, tapi ade satu lagi. Ni kejadian di rumahku nun jauh di sana (ewah). That night i'm on phone with my mother. Mak, mcm biase, tiap telpon selalu tanye 'duet ade lagi'. Dan sebab setelah itu mak cakap 'mak belom dpt ngirim lagi', aq pon tak jd cakap duet dah abes. So, i decided to said 'insyaAllah mak, rezeki Allah dah atur. Terserah Allah dari mane Dia nak beri. Yang penting awak banyak2 bedo'a'. Wuih, memang top jawaban aq kan.... Tapi memang sincere jwbn tu. Dah crte2 tentang rezeki tu, tiba2 "Assalamu'alaikum...." (dpn pintu rumah q nun jauh di sana). Mak pun jawablah "wa'alaikumsalam, haa, Yusri? ngape dtg malam2? Yadi tak ade." (Yadi tu adek q). "Tak ade bu, nak nganto ini aje". I pon menyampuk betanye, 'sape mak?' 'Yusri", kate mak. 'ngape die mak?' . Mak cakap si Yusri datang malam tu cume untuk nganto..................,,,,,,,,,,,,,,
mauuuuuuuuuuuuuuuuu    
durian you allssssssssssssss, bukan sebijik, sekotak yang isi die 6. Time ni, durian masih mahal oii,. MasyaAllah. Memang rezeki tu tak disangka2, tiba2 datang ngetok pintu. 

So, lets just banyak2 sedekah, buat baek, n don't worry alias la tahzan, Allah dah jaminkan.

Terime Kaseh sudi bace....
^ ^



Sabtu, 01 Desember 2012

Dah baca novel ini??

bismillah.....
salam'alaikum warahmatullahi wabarakatuh......
semoga keberkahan dan petunjuk Allah selalu melingkupi hari-hari kita.

This time, teringin nak share satu novel yang baru saja selesai ku baca. "Cinta, Kerinduan, dan Ibu". Begitulah kira-kira isinya. Novel yang dah buat aq nahan air mata biar tak tumpah. And kadang, sempat juge berkaca-kaca (hikz), walau tak sempat keluo meleleh di pipi. At the end, i can't hold my tears anymore. Bukanlah pulak sebab ceritanya sedih sangat, it's terlebih sebab komentar-komentar yang diakhir buku dari para pembaca novel. Bukanlah pulak sebab komentarnye yang sedih, tapi sebab komentar tu buat aq membayangkan diri sendiri.

Alahai!! Panjang pulak cerite aq ni ye. Dahlah, tengok lah cover buku ni. And read it by yourself. Lagi bagus beli sendiri (Ihikk!!!, padahal aq pon pinjam punye orang juge).

^ ^

Mbak Asma, memang best..!!!
Awalnye macam nak bace bab2 petame siket, tengah siket, akhir siket, selesai. Akhir2 ni aq bace novel macam gitu. Sebab malas betol nak bace, terlalu panjang rasenye. Lainlah cerpen, singkat padat, langsung ending. Tak banyak novel yang buat aq serius nak bace. Novel yang orang cakap bagus, hebat, keren, dan sederet kata2 pujian lain, takkan menggoyahkanku kalau aq tak hingen. Contoh ni, satu2nye novel penulis hebat Indonesia, yaitu Tere Liye yang aq baca tuntas tanpa meninggalkan 1 halaman pon (ckckk) adalah novel yang berjudul,,,,,,,, ehem ehm,,,,,,,, "Negeri Para Bedebah". Tengoklah cover ni!


I recommend pada u alls yg membace blog ni (ntah ad ntah tdk), atau suatu hari terjumpe blog ni (untung-untung), untuk membace novel ini. Memanglah bahasa die tu tinggi, banyak istilah perekonomian, perbankan, n manajemen, tp memang keren. I like it so much. I think, issue in this novel memang diangkat berdasarkan kenyataan di negara q Indonesia tercinta, n mungkin seperti itulah lebih kurangnya.

Alah, dah melarat lagi macam api membakar hutan tanah gambut (pengalaman). Kembali ke,,,, laptop!. Eh, ke novel mbak Asma. Awalnye terase nak skip aje banyak bab n langsung ke ujung, tapi macam "i'll lost a lot of strory, hikmah di dlmnye', so i'm not going to skip it. I'll finish it sampai betol2 tuntas. Sampai2 setiap komen pon tak terlewat 1 pun.

Okech,,,,, terime kaseh sudi baca..!
^ ^

Senin, 02 Januari 2012

Takdir dan ketentuan

Kemaren sore (Ahad) tukar2an kado........
Alhamdulillah ya, sesuatu banget. Dapat mukena lipat2 tu..... yg enteng dibawa ke mana2.
Hmm, padahal dah lama banget pengen beli mukena itu, eh,,,, dapat pas tukar kado, gak keluar uang.....
^_^

Dah selesai agenda, mau isi minyak motor ceritanya ke SPBU yg di ebelah jln Bangau tu. Tak taunya minyak motornya beneran kering pas di fekon, jln menuju Bangau. hmm,,,, terpaksa menepi, dan sms si empunya motor (ni motor pinjaman). Seperti kata org2, menunggu itu sangat membosankan, selalu terasa sangat lama.
Huh,,,,, akhirnya datang juga pahlawan minyak bensin (cihuyyyy).....
Eh, ada yang tabrakan pas di jalan t4 ku menepi.Oowww......
bersegera aq jadi pahlawan, membantu memindahkan motornya yg menghimpit si pengendara, trus mindahin tubuhnya(bersama eonni Nurul) ke tepi...... Untungnya gak parah2 amat, g ada darah berceeran tuh.....
tp g tw juga, klw sakitnya bagian dalam, gawat jg tu....
Yahhh,,, km cuma membantu sebentar saja, tdk bs berbuat banyak, krn adzan pun dah berkumandang, kami pun pulang.....

takdir : mendapatkan mukena yg dah lama pengen beli.....       :)
selanjutnya ; tertakdir minyak motornya habis di t4 yg bakalan terjadinya tabrakan itu, untuk aq bs membantu....

Ya Allah, Ya Rabbi q,,,,, Engkau sungguh sangat Maha Tahu..........